Undervisning på Bryne vgs fra onsdag 30/9

Det blir fysisk oppmøte og vanlig undervisning for alle elever på Bryne vgs fra og med onsdag 30. september.

- Jeg er opptatt av at alle elever skal ha et tilbud om opplæring selv om bussen de pleier å ta ikke går. Skolen er både en læringsarena og en sosial arena. Begge deler er viktig. Med denne endringen får flere elever et tilbud på skolen. Så håper jeg at busstreiken snart er over slik at skolen igjen blir møteplass for alle, sier Joar Loland, fylkesdirektør for opplæring.

Det er blant annet en henvendelse fra Fylkesmannen i Rogaland som fører til endringen for undervisningen i forbindelse med busstreiken. Begrunnelsen er at belastningen knyttet til koronapandemien våren 2020 har vært stor for barn og unge, og at undervisning og fysisk tilstedeværelse på skolene skal prioriteres. Lærerorganisasjonene har også vært opptatt av at elever som kan må få møte på skolen.

Vanlig undervisning og oppmøte

Det betyr at det blir vanlig undervisning ved alle de fylkeskommunale videregående skolene i Rogaland, samtidig som det vil være rom for lokale tilpasninger eller ordninger ved den enkelte skole. Endringen i retningslinjene gjelder fra og med onsdag 30. september.

Alle elever oppfordres til å gå, sykle eller finne andre alternative transportmåter. Elever som likevel ikke klarer å komme seg på skolen på grunn av busstreiken, har selv ansvar for å følge opp skolearbeidet i tråd med de arbeidsplaner som er lagt i de enkelte fag.

Fravær

Elevene skal varsle fravær og følge skolens vanlige rutiner for fravær. For elever under 18 år må foresatte varsle fravær til kontaktlærerne

Fravær for elever som ikke kan møte til undervisningen på grunn av streiken blir registrert, men kommer ikke på vitnemålet.

Når streiken er avsluttet, vil all undervisningen gå som normalt så raskt det lar seg gjøre.

Streiken blant bussjåførene berører all busstrafikk i Rogaland og fører til at ingen busser kjører.
For informasjon om konsekvenser for kollektivtrafikken, følg med på www.kolumbus.no